Pravila ponašanja na društvenim mrežama

by | 6 Jula, 2014

Ubrzani razvoj tehnologija svakodnevno otvara nova pitanja o pravilima ponašanja, na primjer, šta da radite kada vam šef pošalje zahtjev za prijateljstvo na Facebooku i da li je u redu da dijelite fotografije sa vjenčanja prijatelja?

Social Media Logotype Background

Ovo su samo neka od pitanja koja se sve češće javljaju u digitalnom dobu. Pravila ponašanja u digitalnom dobu moraju se ponovo napisati kako bi se uzeli u obzir nove tehnologije i brzi rast društvenih medija, smatra Stiven Petrov, kolumnista lista USA Today koji piše o digitalnoj “etiketi”.

U skorijim kolumnama, Petrov se bavio priblemom cirkularnog mejla u kome se mogu vidjeti imena svih kojima taj mejl stiže (to nije u redu, kaže on), kao i kako se izboriti sa gostima koji na vjenčanju svojim smartfonovima fotografišu ceremoniju i te fotografije postuju prije zvaničnih (on je pozvao parove da u pozivnicima jasno stave do znanje svoje želje).

“Suštinski, držimo se osnovnih vrijednosti – poštovanja, ljubaznosti i učtivosti”, rekao je Petrov AFP-u. Društveni mediji potut Facebooka predstavljaju naročiti problem – ako se na “Fejs” okači obavještenje o rođenju, smrti ili vjeridbi prije nego što je cijela porodica obaviještena, to izaziva tenzije u familiji.

“Na Facebooku, čak i ako štitite privatne podatke, neko može da uhvati vašu poruku i podijeli je sa drugima”, kaže Emili Jofi koja ima kolumnu na sajtu Slate. “Kada postujete tako nešto, više ne možete da kontrolišete informaciju”, kaže ona i savjetuje sve korisnike da društvene mreže tretiraju kao da su otvorene za javnost.

Petrov ukazuje i na još jedan problem – “lajkovanje” tužne vijesti na Facebooku. “Mislim da lajkovanje znači da ste vidjeli post. Stoga, možete da lajkujete nešto tužno ali bi trebalo dodati i komentar u kome ćete razjasniti da vam se sam post ne dopada već da ste ga pročitali”. Društvene mreže takođe se koriste za raskide, objavu nove veze i to su situacije koje često ljude hvataju nespremne. “Uvijek porazgovarajte sa drugom osobom”, savjetuje Petrov.

Kada je riječ o zahtjevu šefa za prijateljstvo, Petrov saveduje menadžere da se ovoga klone kako bi izbjegli potencijalne konflikte. Zaposleni ne bi trebalo da ignorišu zahtjev ali bi bilo bolje da ponude alternativu u vidu profesionalne mreže – LinkedIn-a, kaže on.

Jedno od zlatnih pravila digitalne etikete je isključivanje mobilnih telefona. “Najveći izazov sa ovim spravama je što nam odvlače pažnju”, kaže autor Denijel Post Sening. “Ako ste sa drugim ljudima, vaša pažnja treba da bude na njima” a ne na mobilnom telefonu, kaže on i dodaje da “većina ovo zna intuitivno”.

Društvene mreže su sjajne i za podjelu informacija ali nekad ljudi pretjeraju. Ispitivanje sprovedeno 2012. u nekoliko zemalja pokazalo je da se mnogima smučilo pretjerano dijeljenje fotografija i ličnih informacija.

Na Twitteru, mogućnost brzog postavljanja poruka često dovodi do neprijatnih situacija. “Neki ljudi su izgubili svoje poslove zbog pogrešnih tvitova”, kaže Jofi. “U trenutku ljudi pomisle da vode konverzaciju jedan na jedan i zaborave da je ta mreža otvorena za sve”.

Gafovi na Twitteru pokazali su se kao noćna mora za pojedine kompanije koje su ih koristile kako bi unaprijedili svoj imidž. Holandski avioprevoznih KLM i Air France-KLM grupa otkrili su ovo kada su “tvitovali” “adios amigos” poslije dramatične pobjede Holandije nad Meksikom na Svjetskom prvenstvu u fudbalu.

Tvit je povučen brzo i kompanija se izvinila ali ne pošto je na hiljade bijesnih Meksikanaca osulo paljbu po njima.

“Pozivamo kompanije da učestvuju u društvenim mrežama, ali moraju da imaju svijest da govore u ime brenda”, kaže Žanet Gibson iz Hutsuita koji pruža obuku u korišćenju različitih platformi i društvenih mreža.

Izvor: Tanjug

Tagovi: