Praznična kupovina: Kako se oduprijeti trikovima trgovaca

by | 11 Decembra, 2014

Kada upadnemo u prazničnu euforiju čak i najmanji povod za slavlje pretvara se u potrošačku groznicu. Decembar i januar idealni su mjeseci za trgovce, pa nerijetko posežu i za trikovima koji će kupca natjerati da potroši koji dinar više. Naučite da se oduprijete takvim trikovima.

praznicna-kupovina-490x326

Šta vidimo

Vid je naša najveća slabost. Ono što vidimo uveliko utiče na to kako trošimo. Iako možda nismo svjesni toga da su nam neke boje privlačne, a neke odbojne, postoji čak nekoliko nivoa na kojima trgovci baš tako utiču na naš um.

Na primjer, crvena boja znači krv i opasnost, odnosno hitnu kupovinu. Tom bojom trgovci ciljaju na osobe koje naglo donose odluke. Crveno takođe označava slatkoću te pojačava agresivno takmičarsko raspoloženje.

Žuta boja simbolizuje slanost, sunce i sreću pa se zato često koristi u kombinaciji s crvenom u restoranima brze hrane. Plava boja predstavlja nebo i dobrodošlicu, no može značiti i gorčinu pa se često koristi za pivo. Zelena boja označava prirodu i kiselost.

Plava i zelena se smatraju opuštajućim bojama i često služe kako bi privukle opreznije kupce. Roza i svijetloplava privlače povodljive osobe, a tamnoplava i tamnozelena kupce koji pametno troše.

Šta njušimo

Ne postoji čulo kojim trgovci ne pokušavaju da izmanipulišu. Mirisi izazivaju sjećanja pa ćemo u dijelovima s kupaćim kostimima često moći da namirišemo kokosovo ulje koje nas asocira na godišnji odmor. Dječji štaandovi će tako mirisati po puder za bebe, a u prodavnicama donjeg veša će koristiti jorgovan.

Neurolog Alen Hirsh otkrio je kako su kupci voljni da plate deset dolara više za par patika u prostoru koji ima neki miris, nego što bi platili u prostoru bez mirisa. Jednostavni mirisi su ključ uspjeha jer složeni mirisi samo zbunjuju kupce.

Neurolog Rodger Duli  kaže kako je moguće oduprijeti se tim vještačko stvorenim porivima kratkim razmišljanjem. Umjesto da samo zgrabite svježe pečeno pile ili svjež hljeb, trebalo bi samo da razmislite da li vam su vam to pile i hljeb neophodni.

Šta dodirujemo

Kako se osjećamo u datom trenutku takođe znatno utiče na odluku da li želimo nešto kupiti ili ne. Ako nam je toplo i udobno, bićemo popustljiviji. Rijetko ćete u velikim trgovinama doživjeti da vam je prehladno ili prevruće.

No, manipulacija ne staje samo na našem okruženju, već se proteže i na lični kontakt. Na primjer, kada dogovarate cenu automobila ili neko veće ulaganje, trgovac će vas smjestiti u udobnu fotelju kako bi izazvao slabost pri cjenkanju.

Nekoliko istraživanja takođe je pokazalo kako nježan kratki dodir izaziva povjerenje i blagonaklonost.

Šta čujemo

Zvuk utiče na ritam naših srca i na naše moždane talase. Muzika kod ljudi izaziva lučenje hormona koji nam popravlja raspoloženje. Klasična muzika nas upućuje na kvalitet, lagana muzika izaziva želju za dužim ostankom, dok se brzi ritam koristi u restoranima brze hrane kako bi nas podstakao da što prije završimo s obrokom i oslobodimo svoje mjesto za nekog drugog.

Različiti žanrovi muzike takođe povoljno utiču na kupovinu različitih predmeta. Prodavnica igračaka koristiće drugačiju muziku od one koju čujemo u prodavnicama donjeg veša.

Kako se oduprijeti?

Najlakše ćete se oduprijeti manipulacijama ako ih prepoznate. Već samo poznavanje metoda koje se koriste u prodavnicama čini vas spremnijim na otpor. Uzvičnici i određeni fontovi pokušaće da vas navedu da mislite da je nešto povoljnije ili se teško nabavlja, no nemojte se prevariti.

Razmislite prije nego što nešto kupite, da li vam to zaista treba ili ste možda zapravo poklekli pred svim tim mirisima, zvukovima i šarenim bojama.

Izvor: tportal.hr