Jasmina Dizdarević, osnivačica brenda Waga otkriva više o drvorezbarstvu, inspiraciji i novim proizvodima

by | 16 Oktobra, 2023

Jasmina je uspješna arhitektica i osnivačica branda Waga. Željela je pokazati da je tradicionalno drvorezbarstvo iz Konjica sastavni dio lokalne kulture i tradicije koja njeguje osjećaj pripadnosti zajednici

Razgovarala: Aida Olević Maljević

Iz hobija i ljubavi prema estetici i tradiciji – Jasmina je osnovala kompaniju koja danas zapošljava, obučava, podstiče i mlađe generacije da se bave drvorezbarstvom. Brand Waga je ukorijenjen u dugogodišnjoj tradiciji drvorezbarstva iz Konjica i specijaliziran za ručno izrađene i ručno izrezbarene predmete za domaćinstvo napravljene od drveta iz održivih izvora.

Vaš primarni posao je posao arhitektice. Kako je došlo do ideje da se pokrene brand Waga?

Arhitektura je oblast kojoj mi oblikujemo prostor za buduće korisnike, a vrlo često se nađemo u ulozi da uređujemo životni prostor za klijente. Iako ne postoji direktna poveznica između posla u arhitekturi i drvorezbarstva, neka suptilna veza ili sinhronizacija među ovim oblastima i te kako postoji, a to je oblikovanje životnog prostora. Zapravo je ideja o početku branda počela s uređenjem mog životnog prostora i običaja i rituala. Željela sam po povratku s doktorskih studija iz Istanbula da napravim za sebe poslužavnik od drveta. Kao dijete sam odrasla pored jedne od najvećih drvorezbarskih radionica u Konjicu, one od porodice Mulić, i veliki dio djetinjstva provela u njihovom dvorištu hodajući od majstora do majstora da mi malo nakuckaju stolić za Barbie lutke. Imala sam cijelu kolekciju naravno. Međutim, kada sam po povratku u Konjic shvatila da ti isti majstori više ne rade, radionice su zatvorene i oni su se ili prekvalifikovali ili rade u svojim malim garažama, iskreno sam bila mnogo razočarana. Nisam imala motivaciju graditi brand u obliku koji on ima danas, moja je motivacija bila da majstori imaju priliku za rad i da mogu prenijeti svoje znanje.

Kako ste odlučili da se posvetite proizvodima koji su kombinacija starosvjetske izrade s vrhunskim vizuelnim stilom?

Ideja je došla spontano i nekako logično, od jednostavnog predmeta kao što je poslužavnik. Izazov je bio, s obzirom da radionice koje su radile tradicionalni namještaj nisu poslovale pozitivno, napraviti predmet koji će svojim dizajnom i funkcijom naći svoje mjesto u modernom životu svih nas, ali istovremeno pokazati ljepote drvorezbarskih tehnika. Danas, nakon šest godina rada u ovoj oblasti naši unikatni predmeti odaju počast bogatoj kulturnoj baštini Bosne, zemlje koju je oblikovala duga istorija isprepletenih kultura u srcu Balkana. Ponosno i ponizno stojimo kao čuvari naše tradicije i naslijeđa, njegujući autentičnost i univerzalne vrijednosti ručno rađenih predmeta, utopljenih u intimni odnos čovjeka i materije.

Waga brand je prepoznatljiv po jedinstevnim rezbarenim detaljima, gdje nalazite inspiraciju za nove proizvode?

Mi njegujemo filozofiju da svaki predmet nosi dušu svog majstora. S predanošću i vještinom, naše zanatlije udahnjuju život svakoj kreaciji, čineći svaki komad jedinstvenim u skladu s ritmičkim zvukom njihovog dlijeta. Naša iskrena misija je da vam približimo čudo koje predstavlja zanatstvo, gdje svaki potez ruke priča o naslijeđu, ljudskoj povezanosti I bezvremenskoj umjetnosti. Konjičko drvorezbarstvo predstavlja beskonačan izvor inspiracije i možemo slobodno reći da je neistraženo i da pruža mogućnosti za razvoj ove tehnike koja treba i mora da se prenese na nove generacije umjetnika i rezbara.

S obzirom da se radi o starom zanatu, da li je bilo teško naći zanatlije koji su spremni obučavati mlađe generacije?

To je bilo skoro nemoguće! Naišla sam na stotine prepreka i problema, međutim moja ideja vodilja je bila da nađem mlade ljude koji će se pronaći u tom radu i obučim ih. Danas je naša ekipa veoma mlada, prosjek godina je 30 među našim zaposlenicima. Znanje i dobri majstori su, nažalost, ograničeni, ali mi sami razvijamo svoje vještine i napredujemo u razvoju tehnika. Naš cilj je da unesemo novi život u višestoljetnu tradiciju konjičkog drvorezbarstva, daleko od masovne proizvodnje, prigrlivši bezvremensku i iskonsku umjetnost ručnog rada. Još uvijek naravno imamo borbe svaki dan kako izbalansirati moderne biznis modele i poslovanje, s jednom tehnikom koja zahtijeva svoje vrijeme izrade i kako ispričati priču o našem poslu, tako da ljudi prepoznaju vrijednost proizvoda i svega što on predstavlja.

Koji su najveći izazovi u vašem poslu?

Izazova je zaista bilo mnogo, jer započeti jedan biznis poput ovog, koji nije jasno definisan na tržištu i doprijeti do ljudi i objasniti vrijednost rada, bio je dosta veliki izazov. Paralelno uz to, kao i u svakom poslu ili proizvodnji, imate finansijske i tehničke aspekte koje je potrebno savladati i obezbijediti opstanak firme. Bilo je dosta prekretnica i promjena koje su dolazile, ali smo nastavili raditi vjerujući u svoju misiju i ideju. Naravno, to nam je omogućio i naš partner iz Francuske, koji je suosnivač i veliki poklonik bosanske tradicije i kulture.

Kako ste se nosili sa stavovima vaše sredine da možda nećete uspjeti u svojim namjerama da Waga postane prepoznatljiv bh. brand?

Uvijek je postojala mogućnost da nećemo uspjeti, ona možda i sada postoji, ali više razmišljamo u pravcu „a šta ako uspije!”. Neuspjeh možda i nije najlošija stvar koja nam se može desiti, možda je lošije ne pokušati uspjeti zbog straha od neuspjeha. Jedan dio moje misije je već ispunjen, konjičko drvorezbarstvo našlo je mjesto kroz naše proizvode u domovima mnogih ljudi, kako u BiH tako i širom svijeta. I to je jedan mali uspjeh, a naravno da imamo misiju da probudimo mlade ljude u Konjicu da uče ovaj zanat i postanu majstori i da to bude za njih perspektivna mogućnost i budućnost.

Gdje vidite vaš brand u budućnosti?

Cilj nam je biti više od branda – mi težimo da budemo katalizator smislenih veza, gdje svaki predmet govori ne samo o muškarcima i ženama koji su ga stvorili, već o svakom od nas pojedinačno, obuhvatajući suštinu kreativnosti, tradicije i čuda prirode. Svakom kreacijom nastojimo evocirati duboke trenutke emocionalnog i estetskog uranjanja, pružajući priliku da usporimo i cijenimo životnu kolekciju trenutaka. Cilj nam je u budućnosti praviti predmete od izuzetne estetske i oblikovane vrijednosti, ali istovremeno želimo da ti predmeti postanu dio nasljeđa ljudi koji ih posjeduju. To je ujedno i sama bit naše tradicije drvorezbarstva, to su predmeti univerzalne umjetničke vrijednosti. Pred nama je dug put, i sami imamo dosta da učimo, želimo da se prezentujemo i izvan granica BiH, ali na način koji će biti razumljiv i koji je u skladu sa aktuelnim trendovima u svijetu. Za taj cilj radimo na unapređenju tehničke proizvodnje, obuci novih rezbara i kreiranju jasnog identiteta čuvara i ambasadora naše tradicije.

Koje su najveće lekcije, lične i poslovne, na vašem životnom putu?

Vjerujem da svako od nas kroz rad s ljudima uči i razvija se. Ono što je specifično za Waga razvoj jeste da je cijela ideja počela recimo pomalo naivno, kao hobi koji me ispunjavao u slobodno vrijeme. Jedna od prvih stvari koje sam naučila je da strah od neuspjeha ne smije da vas blokira u radu i razvijanju, jer za svaki problem postoji rješenje, samo je pitanje da li će vam se to rješenje sviđati ili ne. Greške se dešavaju stalno i svakome, ni one ne smiju da nas obeshrabre da nastavimo. Kroz greške učimo kako je ispravno raditi neke stvari. Takođe se pokazalo kao veoma važno za mene znati optimizirati očekivanja, kako od ljudi tako i od procesa.

Često nas zbog pogrešnih očekivanja neke stvari mogu obeshrabriti. Upornost i istrajnost će nas često dovesti do krajnjeg rezultata, ako ne posustanemo uz put zbog neispunjenih očekivanja. Naučila sam da možda čak tvrdoglavost i inat nisu tako često negativne osobine, posebno kada se zaintatite problemu. Naučila sam kroz posao da je komunikacija ključ svih problema u poslovnoj zajednici. Ako ne umijete komunicirati i ako nemate kulturu komuniciranja, teško je rješavati čak i male izazove s kojima se svakodnevno susrećemo. I na kraju, ne smijemo se bojati posla. Ako imate neku misiju ili viziju, morate znate da će to zahtijevati vrlo velike napore i trud do ostvarenja. Nažalost, iako vjerujem u sreću kao veliki faktor, trud i rad su ipak ključni sastojci uspjeha.

Od pokretanja vašeg branda – pa do danas, na šta ste najviše ponosni?

Ponosna sam na cijeli proces. Znate da radite pravu stvar kada vam se sve okolnosti urote da se priča nastavi, kao što je bilo u našem slučaju kada se pojavio jedan Francuz – BiH porijekla i izrazio želju da investira u našu ideju. Sigurno je bilo perioda s mnogo izazova i kada smo se zapitali da li sve ovo može opstati i da li naša borba ima smisla. Ponosna sam i na ovih osam ljudi koji su tu srcem i dušom uključeni u proces i daju sve od sebe da nauče i unaprijede svoje vještine, a nisu imali prethodno znanje u obradi drveta i drvorezbarstvu. Posebno sam ponosna što smo uspjeli postati prepoznatljivi, što su naši proizvodi postali autentičan i jedinstven poklon svih građana BiH koji žele prezenotavi našu državu u najljepšem svjetlu. Toliko priča je došlo do nas iz svih dijelova svijeta od ljudi koji su ponosni vlasnici naših proizvoda, koji ih koriste u svojim dnevnim ritualima, ali i da impresioniraju prijatelje i goste.

Uskoro će biti lansiranje nove kolekcije, šta možemo očekivati?

Do kraja godine planiramo lanisranje novog i naprednijeg web shopa sa fokusom na EU shipping. Iako nove proizvode ostavljamo za sljedeću godinu, sada smo pripremili nekoliko proizvoda koji su više usmjereni na funkcionalno/estetske predmete za enterijere poput stalka za knjigu ili magazine, zdjele za voće, stalka za mirisne štapiće… Prepoznaćete da su svi naši proizvodi usmjereni na slow living rituale i onaj trenutak koji ostavljate za sebe i svoje najmilije. Našim karakterističnim i bogato ukrašenim proizvodima želimo da osnažimo naše klijente da se hrabro istaknu i prihvate svoju jedinstvenost. Svaka kreacija je ukorijenjena u detaljima tradicije i ujedno je manifest koji odražava vjeru branda u samoizražavanje, neustrašivost i odvažnost.

ljepotaizdravlje.ba

Enida Kajević